KONSEP PENILAIAN,PENTAKSIRAN DAN PENGUJIAN
PENTAKSIRAN
o Merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktivit menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan.
Definisi Pentaksiran
o Satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan.
Tujuan Pentaksiran
o Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi sesorang dalam pembelajaran.
o Menilai aktivit yang djalankan semasa p&p.
o Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang p&p.
o Memperbaiki pengajaran-pembelajaran.
Ciri-ciri Pentaksiran yang Baik
o Keobjektifan – ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan.
o Kebolehtadbiran – kelicinan dan kerja2 susulan yang dilaksanakan secara berpusat @ berasaskn sekolah
o Kemudahtafsiran – maklumat tentang calon berdasarkan skor, mendiskriminasikan calon, menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian dan pentaksiran.
o Kekomprehensifan – mengandungi soalan2 yang mewakili semua objektif yang penting.
PENILAIAN
n satu aktiviti atau proses yg bersistematik bagi mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau pembelajaran.
n Terdapat dua proses penilaian iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif.
Penilaian Formatif
n Ialah untuk mendapatkan maklum balas berhubung dengan kemajuan proses pengajaran oleh guru dan pembeljaran oleh murid.
n Maklum balas ini akan memberi petunjuk2 kejayaan p&p serta kelemahan2 murid untuk diperbetulkan.
n Oleh kerana penilaian formatif ini brtujuan utk mmbntu dan mmprbaiki proses p&p, kputusan pnilaian biasanya x dgunakan utk pmeringkatan atau prbndingan di antara sseorg mrd dgn mrd lain.
n Brtujuan utk mengesan scr mnyeluruh taraf pncapaian mrd di akhir sstu pmblajaran.
n Mtlmt utma penilaian jns ini ialah utk mmberi mrkah atau gred kpd sseorang mrd spy dpt mmbndingknnya dgn mrkh mrd lain dlm kumplnnya.
Cara Melaksanakan Penilaian
n Trdapat dua cara mlksanakannya :
Informal
- Spt pmerhatian, soal jawab lisan atau kuiz.
Formal
- Spt ujian pensel dan kertas.
- Dlm ujian pensel dan kertas pelbagai jns soalan hndklah dgunakan.
- Smua aspek prkmbgan mrd yg mrangkumi bdg2 kognitif, efektif dan psikomotor akn dinilai slaras dgn khndak kmponen2 kurikulum.
- Semua aktviti penilaian hdklah direkodkan spy pnganalisaan prestasi mrd2 dpt dibuat dan krja2 susulan dpt drncangkn.
- Dua jns rekod perlu dsimpan bg setiap org mrd, iaitu rekod prestasi dan rekod profail.
- Rekod prestasi akn mnnjukkn pncapaian & rkd profail akn mnnjkkn prkmbgn pmbljrn srta minat ksluruhan mrd2 dari smasa ke samasa.
.PENGUJIAN
• Tuckman (1975) – ujian ialah satu jenis atau kumpulan alat pengukuran yang biasanya digunakan untuk mengetahui tentang seseorang.
• Gagne (1970) pual mendefinisikan adalah cara yang sistematik untuk mengukur tingkah laku seseorang individu (perkaitan dengan pembelajaran)
KEPENTINGAN PENILAIAN
a) Mengetahui keupayaan, kemahiran atau pengetahuan asas yang sedia ada pada murid-murid dalam perkara-perkara yang hendak diajar.
b) Membantu guru mengetahui sejauh manakah murid-murid mereka telah dapat menguasai atau mempelajari akan apa yang telah disampai.
c) Bertujuan untuk membandingkan pencapaian seseorang pelajar dengan teman-teman sekelasnya atau dengan peringkat kelas yang sama di sekolah. Ini penting untuk penilaian perpektif pencapaian atau prestasi seseorang individu.
d) Membandingkan tingkat pencapaian pelajar dalam suatu bidang subjek dengan bidang lain.
e) Untuk menentukan pelajar yang tinggi keupayaan dan juga yang amat lemah dalam pencapaian mereka.
f) Untuk membuat jangkaan akan potensi atau bakat pelajar terhadap pembelajaran.
g) Membolehkan guru-guru menilai bahan-bahan dan teknik serta kaedah pengajaran mereka.
JENIS-JENIS UJIAN BAHASA
a) Ujian pencapaian
b) Ujian penempatan
c) Ujian bakat
d) Ujian diagnostik
e) Ujian formatif
f) Ujian binaan guru
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan